حمایت کارتراز بختیاربرای استقرارنظم

مصاحبه مهم کارتر درباره ایران :

حمایت کارتراز بختیاربرای استقرارنظم
*کارتر بطور ضمنی از امام خمینی خواست به بختیارفرصت دهد
*مابه ایران نیرو نمی فرستیم چون این تجربه تلخ را از ویتنام دارم
 واشنگتن- آسوشیتدپرس- جیمی کارتر رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه دیشب به سوالات متعدد خبرنگاران درباره ایران پاسخ گفت که از لحاظ اهمیت عینا در زیرآمده است :
سوال – آقای رئیس جمهوری موضع دولت آمریکا در مورد دسته ها و گروههای گوناگونی اکنون در ایران برای کسب قدرت مبارزه می کنند چیست ؟
کارتر – ما مناسبا ت بسیار مهمی با ایران در گذشته و حال داشته و داریم و امیدوارم در آینده نیز چنین باشد ایران متحد خوبی برای ما بوده ض انتظار دارم در آینده نیزاین اتحاد ادامه یابد اکنون یک دگرگونی در حکومت ایران صورت گرفته است دولت اقای بحتیار که مورد پشتیبانی ماست اعتماد مجلس شواری ملی و سنا را جلب کرده است. ما در محدوده امکانات خود حمایت عمومی را از دولت بختیار تشویق می کنیم تا نظم اعاده گردد وبه خون ریزی پایان داده شود وزندگی عادی از سرگرفته شود همان گونه که می دانید شاه ایران را ترک کرده و به قرار یک که می گویند برای یک مرخصی و استراحت رفته است این که وی چه مدت در خارج می ماندمسئله ایست که ما راهی برای تعیین ان نداریم رویدادهای آینده و خواست خوداو این امر را تعیین میکند . وی اکنون در مصر است و سپس به کشور ما خواهد آمد اما ما پیش بینی می کنیم وامیداریم درآینده نیز مناسبات خوب ما با ایران ادامه یابد .
سئوال – یک ماه پیش شما در کنفرانی مطبوعاتی گفتید که شاه برسر قدرت باقی خواهد ماند شما در این برآورد تا چه حد به خطا رفته بودید و آیا شما با آیت الله خمینی که اکنون در اوج قدرت است تماسی گرفته اید؟
کارتر- خوب برای هیچ کس امکان پیش بینی صحیح همه رویدادهای آینده وجود ندارد من فکر می کنم دگرگونی سریع در مورد ایران را تا آن جا که من م دانم هیچ کس پیش بینی نکرده بود دستگاه اطلاعاتی ما در بهترین شکلی که ما می توانستیم صورت دهیم کار میکند ما با سایر ملت ها نیز به روال عادی اطلاعات سیاسی و خبری را مبادله می کنیم و هرگاه که در یک کشور مشکلی پیش آید چنین جریانی در کار خواهد بود من به مردم ایران در مورد اعاده ثبات و اعاده یک وضع اقتصادی خوب درآینده اطمینان دارم مابا آیت الله خمینی مستقیما تماس نگرفته ایم اما اشکار عقاید خود را در این مورد که وی از ثبات و پایان دادن به خون ریزی در ایران حمایت می کند اعلام کرده ایم و بدون توجه به عمیق عقاید مذهبی ایشان – که من در آن تردیدی ندارم معتقدیم که به دولتی که اکنون بر طبق موازین قانون اساسی تشکیل شده فرصت موفقیت بدهند .
ما میدانیم که ارتش ایران و بسیاری از مخالفان سیاسی و مذهبی شاه و عده حمایت از دولت بختیار را داده اند و امید ما هم همین بوده است من در اینجا مطلب دیگری را هم اضافه می کنم ما هیچ گونه قصدی امکانی یا خواستی به مداخله در امور ایران را نداریم و مسلما قصد نداریم به دیگرکشورها هم اجازه مداخله در امور ایران را بدهیم سئوال اگر ما دستگاه اطلاعاتی بهتری در ایران داشتیم ایا می شد شاه را نجات داد و دیگر اینکه شما هم اکنون ایران را یک متحد خواندید آیا قصد دارید برای رژیم بختیار جنگ افزار بفرستید؟
کارتر- حتی اگر ما قادر به پیش بینی رویدادهای ایران بودیم بدیهی است امکانات ما در مورد جلوگیری از آن رویدادها بسیار محدود بود در حالی که مشاوران شاه امکانات گسترده نظامی ایران نیروی پلیس و سایرین کاملا قادر به جلوگیری از نا آرامی نشدند مسلما هیچ خواستی و یا امکاناتی برای اعزام نیروهای گسترده به ایران یا هر کشور دیگر برای تاثیر گذاشتن بر مسائل داخلی سیاسی نداریم.
این چیزی است که ما قصد انجام آنرا هرگز در هیچ کشوری نداریم.
ما این سیاست را یک بار ویتنام تجربه کرده ایم و میدانید که نتایج خوبی به بار نیاورد. ما هنوز قراردادهای حمل اسلحه به ایران را که از قبل بسته شده است کاملا اجرا نکرده ایم حمل بعضی از این سلاح ها تا 5سال پس ازانعقاد قرارداد طول میکشد ما سیاست فروش اسلحه به خارج را ادامه میدهیم ما هنوز تمایلات حکومت بختیار را نمیدانیم . ما با آنها در مورد اسلحه بحثی نکرده ایم . پس از آنکه دولت کنونی ایران به ثبات برسد و پس از آنکه ناآرامی های کنونی فروکش کند آنگاه مطمئنا به ما خواهند گفت که چگونه نیازهای نظامی آینده خویش را تامین خواهند کرد . یک دولت قوی و با ثبات برای حفظ امنیت و استقلال ایران بسیار مهم و لازم است و من عقیده دارم همه رهبران ایران تا آنجا که شنیده ام درباره این مطلب بحث کرده اند.
سوال- آقای رئیس جمهوری گفته شده است که اگر نفت ایران مجددا تا دو ماه دیگر به بازار عرضه نشود امریکا با کمبود و احیانا افزایش قیمت روبرو خواهد شد آیا دستگاه اطلاعاتی ما امکان وقوع این امر را پیش بینی کرده یا به نظر شما چنین چشم اندازی وجود دارد ؟
کارتر-ما 5درصد نفت مصرفی خود را در ماههای اخیر از ایران تامین کرده ایم کمتر از هر کشور دیگر به نفت ایران متکی هستیم پس فکر میکنم ادامه قطع صدور نفت ایران باعث کمبود جدی در بازار بین المللی شود نه امریکا تاکنون سایر کشورهای نفت خیز تصمیم گرفته اند کمبود نفت ایران را جبران کنند اگر چنین امری ادامه یابد تاکید دوباره ای بر تعهدات اساسی است که ملت ما در دو سال گذشته خواسته است بر عهده گیرد و آن داشتن یک سیاست انرژی قابل پیش بینی به منظور کاهش دادن مصرف انرژی در کل است و این مسلما وابستگی ما را به به نفت خارجی کاهش داده از اتلاف نفت جلوگیری میکند .فکر نمیکنم در این باره تردیدی باشد که ما میتوانیم 5 درصد از مصرف نفت خود راکم کنیم بدون آنکه به اقتصادمان لطمه ای وارد آید و امیدوارم همه امریکائی ها که حرفهای مرا گوش میکنند آنچه در توان دارندانجام دهند تا مصرف نفت را کاهش داده تا از اتلاف انرژی بیموردجلوگیری  کنند و فکر میکنم تجدید صدور نفت ایران خواست همه رهبران سیاسی و مذهبی ایران که بر آیندهکشور نفوذی دارند باشد.
سوال- آقای رئیس جمهوری آیا شما خطری در مورد از دست رفتن پست های استراق سمع امریکا در ایران می بینید و اگر ما این پست ها را از دست بدهیم آیا آنقدر امکانات داریم که شما بتوانید به کنگره در مورد یک قرارداد سالت جدید اطمینان بدهید؟
کارتر-بدیهی است در هر کشور که ما سرویس اطلاعاتی داریم خطر از دست دادن یا تعدیل کردن آنها وجود دارد میدانید چند سال پیش به دنبال تحریم صدور اسلحه امریکایی به ترکیه چنین امری روی داد و گهگاه نیز این امر به نحوی روی داده است ما دائما توانسته ایم شایستگی خود را در مراقبت به نحوی نشان دهیم که ما را قادر سازد به جبران دگرگونی هائی که در یک جامعه متغیر اجتناب نا پذیر است بپردازیم بنابراین من میتوانم به مردم وکنگره اطمینان دهم بدون توجه به آنچه که منابع خاص اطلاعاتی ما در ایران داشته ما کاملا قادر به جبران این دگرگونی هستیم و به قدر کافی قادر به انجام تحقیق در مورد اینکه شوروی موافقت نامه سالت را مراعات خواهد کرد خواهیم بود
تنظیم و تفسیر و نگارش : رضا معصومی
روزنامه اطلاعات 28 دی ماه 1357    

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : | | نویسنده : رضـــــا مـــعـــصـــومــی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پیروان
  • تراکتور دوسلاری
  • داده پردازی سیناد
  • بازار سی صد و سیزده